مباحث تربیتی

المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛



اندرزها صیقل بخش جان ها، و جلا دهنده دل هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524


به نظر من بزرگترین مشکل دنیا عدم اگاهی ما انسانهاست.

طبقه بندی موضوعی

عفاف

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶ ب.ظ

زدست دیده و دل هر دو فریاد          که هرچه دیده بیند دل کند یاد     

سلام به یاران همیشگی وبلاگ نور دیده...

نگاه، رفتاری که در طول روز ما انسانها باهاش سرکار داریم اما به نظر من این نگاه هم میتونه سازنده باشه و هم میتونه مخرب باشه ، یعنی چی هم سازنده و هم مخرب؟

نگاه سازنده مثل نگاه به آیه قران که موجب زیاد شدن نور چشم میشه و از نظر معنوی سیر سعودی پیدا میکنی مثل رهبری که در خاطراتشون نقل کرده اند هر 3 روز یه دور قران میخوندند.

اما نگاه مخرب مثال قرانی اون رو داستان زنان مصر و حضرت یوسف رو میشه نقل کرد و ان بی ابرویی .  

حسّ بینایی در تحریک شهوت از ویژگی خاصی برخوردار است. و بی شک کنترل آن در غیر از نگاه به همسر، واجب است رعایت شود و مراد از عفت بینایی در این بحث عبارتند از:

1. پرهیز از نگاه دقیق و غیرضروری به نامحرمان

2. پرهیز از نگاه به هر چیزِ حرام و تحریک کننده

 قرآن‌کریم : «به مؤمنان بگو: چشم‌های خود را از نگاه به نامحرم و هرآنچه نگاه به آن حرام و تحریک‌کننده است فرو گیرند».

  قُلْ لِلْمُؤمِنین یَغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ  نور ایه 30

اما حفظ نگاه ایا مخصوص اقایونه نه خداوند در ایه 31 میفرمایید به زنان مومن بگو چشمای خود را فروگیرند پس حفظ نگاه مخصوص اقایون نیست زلیخا با نگاه عاشق یوسف شد.

دوستان من ایا میدونی گاهی انسان میتونه  با یه نگاه از عرش به فرش برسه مثال روشنش  برسیسا عابد

یکی از فایده ها حفظ نگاه ایمن ماندن از انحراف شدیده .

Ø       امیرمؤمنان علیه­السلام: لَیسَ یَزنِی فَرجُکَ إن غَضَضتَ طَرفَکَ.                 

Ø       اگر چشمانت را [ از نامحرم و محرک­های جنسی] فرو گیری، دامنت هرگز آلودة به زنا نمی­شود.                            

Ø       شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید، ج20، ص324

Ø امام‌سجاد علیه‌السلام در رساله گران‌سنگ حقوق : "حق دامنت" آن است که از آنچه برایت حلال نیست حفظش کنی و یاری بجویی بر حفظ دامن، به فرو اندختن چشم، چراکه فرو ‌انداختن چشم، از بهترین یاری‌کنندگان برای حفظ دامن است.                                           

تُحَفُ العقول، ص264.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۵
امیدرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی