مباحث تربیتی

المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛



اندرزها صیقل بخش جان ها، و جلا دهنده دل هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524


به نظر من بزرگترین مشکل دنیا عدم اگاهی ما انسانهاست.

طبقه بندی موضوعی

دزدی

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰ ب.ظ

سلام بر شما نوردیده ای ها...

چند وقت پیش یکی بهم مراجعه کرد و با گفت حاجی عجب حالی میده اینترنت مفته، گفتم یعنی چی گفت یکی از بچه ها یک مدم رو هک کرده و شمارشو بهمون داده ما هم میریم دم در اون خونه و از اینترنت استفاده میکنیم!!!

ما مردم دزدی رو فقط بالا رفتن از دیوار مردم میدونیم و بقیه ای کارهای رو که حق مردم رو ازبین میبره رو دزدی و یا حق الناس نمیدونیم چرا ؟ واقعا چرا؟ گاهی ناآگاهی، گاهی بی موالاتی و گاهی ...طبق قول هر روزمون امروز در مورد دزدی صحبت می کنیم.

امام رضا علیه السلام:

حَرَّمَ اللّه ُ السَّرِقَةَ لِما فِیه مِن فَسادِ الأموالِ و قَتلِ النَّفسِ لَو کانَت مُباحَةً ، و لِما یَأتی فی التَّغاصُبِ مِنَ القَتلِ و التَّنازُعِ و التَّحاسُدِ ، و ما یَدعُو إلى تَرکِ التِّجاراتِ و الصِّناعاتِ فی المَکاسِـبِ ، و اقتِناءِ الأموالِ إذا کانَ الشَّیءُ المُقتَنى لا یکونُ أحَدٌ أحَقَّ بِهِ مِن أحَدٍ ···و عِلَّةُ قَطعِ الیَمینِ مِنَ السّارِقِ ؛ لأنّهُ یُباشِرُ الأشیاءَ بِیَمِینِهِ ، و هِی أفضَلُ أعضائهِ و أنفَعُها لَهُ ، فَجُعِلَ قَطعُها نَکالاً و عِبرَةً لِلخَلقِ لِئلاّ یَبتَغُوا أخذَ الأموالِ مِن غَیرِ حِلِّها ، و لأنّهُ أکثَرَ ما یُباشِرُ السَّرِقَةَ بیَمینِهِ
 
خداوند دزدى را حرام فرمود؛ چون اگر مباح بود موجب تباهى اموال و آدم کشى مى شد و نیز به خاطر این که غصب اموال یکدیگر ، موجب کشتار و درگیرى و حسد ورزى به یکدیگر مى شود . و همچنین موجب ترک تجارت و پیشه ورى  و کسب اموال و ثروتهاى به ناحق و ناروا مى گردد ··· علّت بریدن دست راست دزد آن است که وى با دست راست خود با اشیاء تماس دارد و این دست، بهترین و کار آمدترین عضو بدن اوست . پس بریدن آن کیفرى براى دزد و درس عبرتى است براى دیگران تا در صدد تصرّف اموال، از راه ناروا نیایند و نیز چون بیشتر با دست راست دزدى مى کنند.

میزان الحکمه جلد 5

چند وقتی بحث حقوق های میلیونی داغ داغ ، که گاها باعث بد گمانی به نظام و اسلام میشه اما در روایتی اینگونه امده

مولانا علی (علیه السلام ):

کسی که مال مومنی را به حرام بخورد از دوستان ما نیست .

بحارالانوار،ج104،ص296

حواس ها جمع خدا از حق خودش میگذره اما حق الناس رو نه نه نه !!!

التماس تامل

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۵
امیدرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی