مباحث تربیتی

المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛



اندرزها صیقل بخش جان ها، و جلا دهنده دل هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524


به نظر من بزرگترین مشکل دنیا عدم اگاهی ما انسانهاست.

طبقه بندی موضوعی

تجسس ممنوع !

يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۲ ب.ظ

 

 

سلام به شما بزرگواران...

شب شهادت امیرالمومنین رو بر عاشقان و محبین آن حضرت تسلیت عرض میکنم از خداوند ارزوی زیارت نجف اشرف رو برای همه محبین اهل بیت دارم .

اگر یه سری به ایات قران که این ماه یعنی ماه رمضان که بهار قران است بزنیم به این ایه بر می خوریم

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ

اى کسانی ‏که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانها بپرهیزید چراکه بعضى از گمانها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید و هیچیک از شما دیگرى را غیبت نکند آیا کسى از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود را بخورد (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید تقواى الهى را پیشه کنید که خداوند توبه‏پذیر و مهربان است‏

حجرات ایه 12

یکی از رذیلت های اخلاقی تجسس در امور دیگران است که این تجسس ها گاهی باعث دشمنی گاهی باعث نزاع ، طلاق و ... میشود.

معتّب می گوید:‌ یک روز امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) در باغ خرمایش مشغول بریدن شاخه های خرما بود، در این موقع یکی از غلامان آن حضرت را دیدم که از خوشه های خرما برداشت و پشت دیوار انداخت، من رفتم او را گرفتم و نزد حضرت آوردم و گفتم: من این غلام را دیدم که این خوشه ها را برداشته، پشت دیوار پنهان کرد.

حضرت به او فرمود:‌ آیا گرسنه مانده بودی؟ غلام گفت: نه آقای من! فرمود: پس چرا این خوشه ها را برداشتی؟ گفت:چون اینها را دوست داشتم و دلم می خواست، برداشتم، اما بد کردم و پشیمانم، مرا ببخشید. حضرت فرمود: راه صحیح و درستش این بود که به من می گفتی. حال برو و همة این خوشه های خرما هم مال تو. ولی دیگر چنین کاری نکن. سپس امام فرمود: او را رها کنید. رازش نزد ما پنهان می ماند، کارش را فاش نکنید.

چقدر زیبا اهل بیت به ما راه رسیدن به کمال را نشان داده اند، ای کاش ما متوجه شویم در روایتی از وجود نازنین پیامبر این گونه امده است.

اِیّاکُمْ وَ الظَّنَّ فَاِنَّ الظَّنَّ اَکْذَبُ الْحَدِیْثِ وَ لا تَحَسَّسُوا وَ لاتَجَسَّسُوا

از گمان (بد) بپرهیزید زیرا گمان (بد) دروغ ترین سخن است، و تحسّس و تجسّس نکنید.

صحیح مسلم، جلد 4، صفحه 1985، حدیث 2563

به حرمت شهید امشب بیاید خدایی بشیم باید قدم به قدم بریم یک باره نمیشه.

و من الله توفیق

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۶
امیدرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی