مباحث تربیتی

المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛



اندرزها صیقل بخش جان ها، و جلا دهنده دل هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524


به نظر من بزرگترین مشکل دنیا عدم اگاهی ما انسانهاست.

طبقه بندی موضوعی

بزن تا صدتا بزنم!

چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ب.ظ

یکی از اقوام امام سجاد علیه السلام پیش امام آمد و شروع به ناسزا گفتن کرد و رفت حضرت در جواب او چیزی نفرمود بعد از لحظاتی امام به کسانی که در اطرافشان بودند فرمود: آن چه این مرد به من گفت شنیدید دوست دارم با من بیاید تا جواب من را نیز بشنوید.

اگه شما جای امام بودید چه کاری انجام می دادید، حتما میگی من صدتا توهین بدتر می کردم و یا شاید چنان میزدینش تا از جاش نتونه بلند بشه و یا شاید کا رو یک سره می کردین و جناب ملک الموت رو به زحمت می انداختین.

اطرافیان امام گفتند: ما همراه شما می آییم ودوست داشتیم که جواب آن مرد را می دادید.

شخص نقل کننده داستان می گه دیدم امام زیر لب آیه

الَّذِینَ ینفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَ الضَّرَّاء وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ(1)

همانا که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‌برند و از خطاهای مردم در می‌گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.

را میخواند با خودم گفتم امام جز خوبی به آن مرد نخواهد کرد.

امام پیش آن مرد رسیدند و فرمودند آن چه از بدی که گفتی اگر در من هست خدا من را بیامرزد و اگر دروغ بود خدا تو را بیامرزد.

مرد ناراحت از عمل زشت خود ،پیشانی امام را بوسید وگفن آن چه گفتم سزاوار خودم بود و در تو نیست.

در خیابون ،توی صف نون وایی ، ویا ... خدا نکنه که کسی بخواد زرنگ بازی در بیاره و یا توی ترافیک بخواد جلوی ما بپیچه ،چنان نسخش رو میپیچیم که صد تا دکترم نمیتونن نسخه رو بخونن ؛ به نظرتون چه اتفاقی میافته اگه یکم اخلاقی تر رفتار کنیم ، به نظر من خود خواهانه ترین ویژگیش آرامش خودمونه نظر شما چیه.

امام على علیه السلام:

مَن حَسُنَت خَلیقَتُهُ طابَت عِشرَتُهُ؛(2)

هر کس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاکیزه و گوارا مى گردد.

1-  آل عمران ایه 134

2-  تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 255 ، ح 5378

 

 

 

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۷
امیدرضا

نظرات  (۳)

کاملاموافقم
پاسخ:
ممنون
زیباست...
پاسخ:
با تشکر از شما

۲۸ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۹ محمد آذرکار
جانم به فدای کلام زیباشون.
-----
یاد امام زمان

پاسخ:
اللهم عجل لولیک الفرج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی