مباحث تربیتی

المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛



اندرزها صیقل بخش جان ها، و جلا دهنده دل هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524


به نظر من بزرگترین مشکل دنیا عدم اگاهی ما انسانهاست.

طبقه بندی موضوعی

هم کلاسی که محرمه؟؟؟

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ب.ظ

وقتى که موسى مرد قبطى  را به قتل رسانید، فرعونیان نقشه کشیدند تا موسى را به قتل برسانند، موسى علیه السلام از مصر خارج شد و مدت هشت (یا سه ) روز در راه بود تا به دروازه شهر مدین رسید و سختى هاى بسیار کشید و براى رفع خستگى در زیر درختى که چاهى کنارش بود آرمید.
او مشاهده کرد که براى آب کشیدن از چاه دو دختر منتظرند تا چوپانان آب گیرند بعد نوبت اینان شود، آمد و فرمود: من براى شما از چاه آب مى کشم و آنان از هر روز زودتر آب را به خانه آوردند.
پدر این دو دختر حضرت شعیب علیه السلام فرمود: چطور امروز زودتر آب آوردید؟ و گوسفندان را آب دادید آنان قصه آن جوان را نقل کردند.
فرمود: نزد آن مرد بروید و او را پیش من آورید تا پاداش کارش را به وى بدهم .
آنان نزد موسى علیه السلام آمدند و درخواست پدر را گرفتند و موسى علیه السلام هم بى درنگ به خاطر خستگى و گرسنگى و غریب بودن قبول کرد. دختران به عنوان راهنما جلو راه مى رفتند و موسى علیه السلام به دنبال آنان به راه افتاد و نگاه مى کرد از کدام کوچه و راهى مى روند. چون هیکل و بدن آنان را از پشت نمایان بود حیا و غیرت او را ناگوار آمد و فرمود:
من از جلو مى روم و شما پشت سر من بیائید، هر کجا دیدى من اشتباه مى روم راه را به من نشان دهید (یا سنگ ریزه اى در جلوى پاى من بیندازید، تا راه را تشخیص بدهم )زیرا ما فرزندان یعقوب به پشت زنان نگاه نمى کنیم
چون نزد شعیب علیه السلام آمد و جریان خود را گفت ، به خاطر پاداش کار، و نیرومندى جسمانى و حیا و پاکى و امین بودن دختر خود را به ازدواج موسى در آورد.

حیا و پاک دامنی واژه هایی که زیاد به گوش میرسه اما فقط به گوش می رسه و به قول معروف یک گوش در و یک گوش دروازه!!!

خیلی از آقا پسرها و دختر خانوم ها فکر می کنند اگه در یک موقعیت گناه قرار بگیرن و گناه نکنند خیلی کار کردن و متاسفانه گناه های خیلی بزرگ رو گناه میدونن ، اما به نظر شما واقعا این جوریه؟؟؟

مثلا صحبت کردن پسرها با دختر خانوم ها و برعکس در محیطی مثل دانشگاه گناه نیست و این صحبت کردن باعث از بین رفتن حیا نمیشه.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در این مورد فرمود:

لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی. (1)

 برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده و چشم چرانی است، و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است، زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.

1-وسایل الشیعه، ج 14، ص 136


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۲
امیدرضا

نظرات  (۳)

عالییییییی بوووووووووووود
پاسخ:
متشکرم
تاسف باره
پاسخ:
موافقم البته میشه درست بشه
۰۳ شهریور ۹۵ ، ۰۲:۱۲ محمد حسین صادقی
خیلییییی خوب  معرکه
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی