مباحث تربیتی

المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛



اندرزها صیقل بخش جان ها، و جلا دهنده دل هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524


به نظر من بزرگترین مشکل دنیا عدم اگاهی ما انسانهاست.

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

 

 

سلام به شما بزرگواران...

شب شهادت امیرالمومنین رو بر عاشقان و محبین آن حضرت تسلیت عرض میکنم از خداوند ارزوی زیارت نجف اشرف رو برای همه محبین اهل بیت دارم .

اگر یه سری به ایات قران که این ماه یعنی ماه رمضان که بهار قران است بزنیم به این ایه بر می خوریم

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ

اى کسانی ‏که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانها بپرهیزید چراکه بعضى از گمانها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید و هیچیک از شما دیگرى را غیبت نکند آیا کسى از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود را بخورد (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید تقواى الهى را پیشه کنید که خداوند توبه‏پذیر و مهربان است‏

حجرات ایه 12

یکی از رذیلت های اخلاقی تجسس در امور دیگران است که این تجسس ها گاهی باعث دشمنی گاهی باعث نزاع ، طلاق و ... میشود.

معتّب می گوید:‌ یک روز امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) در باغ خرمایش مشغول بریدن شاخه های خرما بود، در این موقع یکی از غلامان آن حضرت را دیدم که از خوشه های خرما برداشت و پشت دیوار انداخت، من رفتم او را گرفتم و نزد حضرت آوردم و گفتم: من این غلام را دیدم که این خوشه ها را برداشته، پشت دیوار پنهان کرد.

حضرت به او فرمود:‌ آیا گرسنه مانده بودی؟ غلام گفت: نه آقای من! فرمود: پس چرا این خوشه ها را برداشتی؟ گفت:چون اینها را دوست داشتم و دلم می خواست، برداشتم، اما بد کردم و پشیمانم، مرا ببخشید. حضرت فرمود: راه صحیح و درستش این بود که به من می گفتی. حال برو و همة این خوشه های خرما هم مال تو. ولی دیگر چنین کاری نکن. سپس امام فرمود: او را رها کنید. رازش نزد ما پنهان می ماند، کارش را فاش نکنید.

چقدر زیبا اهل بیت به ما راه رسیدن به کمال را نشان داده اند، ای کاش ما متوجه شویم در روایتی از وجود نازنین پیامبر این گونه امده است.

اِیّاکُمْ وَ الظَّنَّ فَاِنَّ الظَّنَّ اَکْذَبُ الْحَدِیْثِ وَ لا تَحَسَّسُوا وَ لاتَجَسَّسُوا

از گمان (بد) بپرهیزید زیرا گمان (بد) دروغ ترین سخن است، و تحسّس و تجسّس نکنید.

صحیح مسلم، جلد 4، صفحه 1985، حدیث 2563

به حرمت شهید امشب بیاید خدایی بشیم باید قدم به قدم بریم یک باره نمیشه.

و من الله توفیق

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۵ ، ۲۱:۱۲
امیدرضا

سلام بر شما نوردیده ای ها...

چند وقت پیش یکی بهم مراجعه کرد و با گفت حاجی عجب حالی میده اینترنت مفته، گفتم یعنی چی گفت یکی از بچه ها یک مدم رو هک کرده و شمارشو بهمون داده ما هم میریم دم در اون خونه و از اینترنت استفاده میکنیم!!!

ما مردم دزدی رو فقط بالا رفتن از دیوار مردم میدونیم و بقیه ای کارهای رو که حق مردم رو ازبین میبره رو دزدی و یا حق الناس نمیدونیم چرا ؟ واقعا چرا؟ گاهی ناآگاهی، گاهی بی موالاتی و گاهی ...طبق قول هر روزمون امروز در مورد دزدی صحبت می کنیم.

امام رضا علیه السلام:

حَرَّمَ اللّه ُ السَّرِقَةَ لِما فِیه مِن فَسادِ الأموالِ و قَتلِ النَّفسِ لَو کانَت مُباحَةً ، و لِما یَأتی فی التَّغاصُبِ مِنَ القَتلِ و التَّنازُعِ و التَّحاسُدِ ، و ما یَدعُو إلى تَرکِ التِّجاراتِ و الصِّناعاتِ فی المَکاسِـبِ ، و اقتِناءِ الأموالِ إذا کانَ الشَّیءُ المُقتَنى لا یکونُ أحَدٌ أحَقَّ بِهِ مِن أحَدٍ ···و عِلَّةُ قَطعِ الیَمینِ مِنَ السّارِقِ ؛ لأنّهُ یُباشِرُ الأشیاءَ بِیَمِینِهِ ، و هِی أفضَلُ أعضائهِ و أنفَعُها لَهُ ، فَجُعِلَ قَطعُها نَکالاً و عِبرَةً لِلخَلقِ لِئلاّ یَبتَغُوا أخذَ الأموالِ مِن غَیرِ حِلِّها ، و لأنّهُ أکثَرَ ما یُباشِرُ السَّرِقَةَ بیَمینِهِ
 
خداوند دزدى را حرام فرمود؛ چون اگر مباح بود موجب تباهى اموال و آدم کشى مى شد و نیز به خاطر این که غصب اموال یکدیگر ، موجب کشتار و درگیرى و حسد ورزى به یکدیگر مى شود . و همچنین موجب ترک تجارت و پیشه ورى  و کسب اموال و ثروتهاى به ناحق و ناروا مى گردد ··· علّت بریدن دست راست دزد آن است که وى با دست راست خود با اشیاء تماس دارد و این دست، بهترین و کار آمدترین عضو بدن اوست . پس بریدن آن کیفرى براى دزد و درس عبرتى است براى دیگران تا در صدد تصرّف اموال، از راه ناروا نیایند و نیز چون بیشتر با دست راست دزدى مى کنند.

میزان الحکمه جلد 5

چند وقتی بحث حقوق های میلیونی داغ داغ ، که گاها باعث بد گمانی به نظام و اسلام میشه اما در روایتی اینگونه امده

مولانا علی (علیه السلام ):

کسی که مال مومنی را به حرام بخورد از دوستان ما نیست .

بحارالانوار،ج104،ص296

حواس ها جمع خدا از حق خودش میگذره اما حق الناس رو نه نه نه !!!

التماس تامل

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۵ ، ۲۳:۳۰
امیدرضا

سلام بر شما نوردیده ای ها ...

یکی از رذیلت های اخلاقی که متاسفانه در برخی از خانواده به دلیل اختلاف نظرها وجود داره قطع صله رحم است، طبق قولی که دادیم چهل روز چهل رذیلت اخلاقی رو بیان میکنیم و برای کنار گذاشتنش تلاش می کنیم.

خداوند در آیه 90 سوره مبارکه نحل، می فرماید:

 «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَ ینْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکرِ وَالْبَغْی یعِظُکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرُونَ»

 خداوند در این آیه صله رحم را در کنار رعایت عدالت و احسان قرار می دهد که نشان دهنده جایگاه و اهمیت صله ارحام و رسیدگی به ذی القربی است.

ای کاش آن قدری که دم از دین داری میزنیم یه خرده هم رنگ دین رو بگیریم، ای کاش بتونیم غرور رو کنار بذاریم و در این ماه رمضان قدمی برای صله رحم برداری.

پیامبر اکرم فرمودند:

اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ  السُّوءِ؛


صدقه بجا و نیکوکارى و نیکى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بد جلوگیرى مى کند.

نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869

از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که :

قارون در زمان حضرت موسى به زیر زمین فرو رفته بود و خداوند فرشته‏ اى را موکّل بر او کرده بود تا هر روز او را به اندازه قامت یک مرد به زمین فرو ببرد بعد ها که یونس در شکم نهنگ زندانی شد و مشغول تسبیح و استغفار بود، قارون صداى او را شنید و از فرشته موکّل خود پرسید به من اندکى مهلت بده، گویا صداى یکى از آدمیان را مى‏شنوم، آنگاه خداوند به آن فرشته فرمان داد به او مهلت دهد، پس فرشته به قارون مهلت داد،

قارون پرسید: تو کیستى؟ یونس گفت: من گنهکار خاطى، یونس پسر متى هستم،

قارون گفت: به من بگو خداوند شدید الغضب با موسى بن عمران چه کرد؟

 یونس گفت: افسوس از دنیا رفت،

قارون گفت: خداوند رئوف و مهربان با هارون چه کرد؟ یونس گفت: افسوس از دنیا رفت،

 قارون گفت: کلثوم دختر عمران که همسر من بود چه شد؟

 یونس گفت: اکنون هیچ یک از آل عمران باقى نمانده است،

قارون گفت: افسوس بر آل عمران،

از آن پس خداوند به ملک موکّل او فرمان داد تا عذاب را در ایّام دنیا از او بردارد و از آن پس عذاب دنیوى او بر طرف شد زیرا او احوال نزدیکانش را پرسید

منبع:بحارالأنوار-جلد 14-صفحه 380- باب 26- قصص یونس و أبیه متى ..... 

 

 

 

 

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۵ ، ۲۳:۴۵
امیدرضا

سلام بر شما دوستان ...

به نظر من حقارت های ما عامل اساسی مسخره کردن دیگران توسط ماست وگرنه چه دلیلی داره ما دیگران رو مسخره کینم.

خداوند در قران می فرمایید:

وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ

واى بر عیبجویان و غیبت کنندگان! این سوره با تهدیدى کوبنده آغاز مى‏شود، مى‏فرماید: «واى بر هر عیبجوى مسخره کننده‏اى!

آنها که با نیش زبان و حرکات، دست و چشم و ابرو در پشت سر و پیش رو، دیگران را استهزا کرده، یا عیبجوئى و غیبت مى‏کنند، یا آنها را هدف تیرهاى طعن و تهمت قرار مى‏دهند.

از مجموع کلمات ارباب لغت استفاده مى‏شود که دو واژه «همزه» و «لمزه» به یک معنى است، و مفهوم وسیعى دارد که هرگونه عیبجوئى و غیبت و طعن و استهزا به وسیله زبان و علائم و اشارات و سخن چینى و بدگوئى را شامل مى‏شود.

اصولا آبرو و حیثیت اشخاص از نظر اسلام بسیار محترم است، و هر کارى که موجب تحقیر مردم گردد گناه بزرگى است.

در حدیثى از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله آمده است: «ذلیل‏ترین مردم کسى است که به مردم توهین کند»! در حدیث دیگرى پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: «من در شب معراج گروهى از دوزخیان را دیدم که گوشت از پهلویشان جدا مى‏کردند و به آنها مى‏خوراندند! از جبرئیل پرسیدم اینها کیانند؟

گفت: اینها عیبجویان و استهزاکنندگان از امت تواند.

برگزیده تفسیر نمونه

پیامبر فرمودند: هرکس مومنی را به خاطر گناهی سرزنش و تمسخر کند، نمی میرد تا ان که خود آن را مرتکب گردد.

الکافی جلد 2 ص356

اگر خندیدی از روی تمسخر

وگربفروختی ناز و تکبر

همه اعضات بی نقص و زیادت

بافعالت دهند انجا شهادت

راه درمان تمسخر دیگران

1.      به عذاب آخرت فکر کنید

2.      آگاهی نسبت به ضررهای دنیوی

3.      شناخت ریشه تمسخر

4.      و...

 

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۵ ، ۱۵:۰۱
امیدرضا

سلام به شما نور دیده ای ها ...

بعضی اوقات ما آدم ها کاری رو میکنیم که فقط در یک لحظه خودمون رو اروم کنیم مثل فحاشی کردن و اصلا به عواقب اون فکر نمیکنیم،ای کاش یه چالشی درست بشه به نام چالش من فحش نمیدهم.

خوبه انسان گاهی کتاب رساله رو برداره و احکام رو مطالعه کنه و حلال و حرام رو بشناسه، به نظر شما نظر مراجع در رابطه با فحاشی چیه؟

فحاشی و ناسزا گویی نسبت به یکدیگر چه صورت دارد؟

مقام معظم رهبری: فحاشی جایز نیست

آیت الله تبریزی : فحاشی و سَباب مؤمن حرام است

آیت الله مکارم شیرازی: سخنان رکیک و فحاشی شایسته انسان مؤمن نیست و در بسیاری از موارد مصداق محرّمات است

آیت الله فاضل لنکرانی: اخلاق اسلامی باید در تمام موارد رعایت شود

آیت الله سیستانی: فحاشی و ناسزا گویی اگر به مؤمن باشد، جایز نیست

اما در این عالم هستی تمام حرکات ما اثری داره که در اینجا به  دو اثار سوء فحاشی اجمالا می پردازیم.

1-   حرام شدن بهشت

در روایتی از وجود نازنین پیامبر امده :

 إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِی‏ءٍ قَلِیلِ الْحَیَاءِ- لَا یُبَالِی مَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ لَه‏

خداوند بهشت را بر هر فحّاش بد زبان بى شرمى که باکى ندارد چه گوید و چه شنود، حرام کرده است.

کافی ج2 ص 323

2-   برکت از روزی بدزبان می‌رود

امام صادق (علیه السّلام )می‌فرماید: « هر کس به برادر مسلمان خود فحش دهد، خداوند برکت از روزی او برمی‌دارد و او را به حال خودش رها می‌کند و زندگیش را تباه می‌نماید .

کافی ج 2 ص326

اما راههای ترک فحاشی

-        دانستن ضررهای فحاشی

-        تمرین سکوت

-        بالابردن صبر

-        و....

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۵ ، ۲۳:۴۹
امیدرضا